Què és la USEE?

Les unitats de suport a l’educació especial (USEE) són unitats de recursos per afavorir la participació de l’alumnat amb necessitats educatives especials en entorns escolars ordinaris amb el compromís de la comunitat educativa per avançar com a escola inclusiva. Correspon a l’equip directiu del centre dur a terme la dinamització d’aquest procés.

 

Creació USEE

Les USEE es poden crear en aquells centres ordinaris que escolaritzin un grup de més de quatre alumnes amb NEE greus i permanents que serien susceptibles de ser escolaritzats en centres específics. Aquest perfil d’alumnat correspon al que habitualment reconeixem com de Centre d’educació especial si les necessitats educatives només poden ser ateses amb aquesta modalitat d’escolarització.

 

Alumnes

Són alumnes que precisen d’un tipus d’atenció que, sovint, solament es pot dispensar en un centre específic per la quantitat i tipologia de necessitats educatives que l’alumne precisa. , s’han d’escolaritzar en l’entorn ordinari, precisen en bona part la dotació dels recursos necessaris per a la seva integració. En alguns casos poden ser usuaris de les USEE però no necessàriament. No són alumnes d’USEE els que presenten retards d’aprenentatge, els retards mentals lleugers i els que necessiten activitats de suport. Tampoc ho serien els que presenten problemes de conducta.

Exemples:

Alumnes amb trastorns de comportament, conductuals o caracterials.

Alumnes amb TGD degudament informats i orientats.

Alumnes sord o cecs.

Alumnes amb trastorns motrius autònoms o semidepenents.

   Alumnes amb TDAH

Alumnes amb retard mental lleuger o mitjà.

 

Característiques de la USEE

·         Són un recurs per atendre alumnat amb Necessitats Educatives Especials vinculades a discapacitats bàsicament associades amb retard mental mitjà o greu, a trastorns generalitzats del desenvolupament i que, a manca del recurs, s’escolaritzarien en un Centre d’Educació Especial.

·         Tots aquests alumnes han de disposar del corresponent Dictamen d’escolarització i les ACI o Modificacions que corresponguin.

·         Quedarien exclosos amb caràcter general del recurs els alumnes amb retard mental lleuger, alguns de mitjà, els que presenten dificultats d’aprenentatge i els que manifesten problemes de conducta no associats a altres trastorns greus.